skema

Saturday, June 9, 2012

waktunya??


bismillahirahmanirrahim,

Memang bersarang blog ini dibuatnya kena-kena pada fatrah imtihan ini. Ada juga terniat dihati untuk kembalikan closekan blog ini cumanya terfikir niat utama melakukan blog ini maka niat memadamkan blog dipadamkan sama sekali.(^_^)v

baik persoalan kali ini adalah berkaitan dengan yang di panggil DOA.. of course dalam fatrah imtihan ni mereka yang tidak pernah berdoa pun akan kembali berdoa bersungguh-sungguh, hatta yang jarang-jarang mengaji akan kembali mengaji dan yang tidak pernah solat awal waktu (tggu saat2 waktu seterusnya nak masuk) jadi sembahyang di awal waktu. Alhamdulilah :D

Berdoa merupakan salah satu daripada elemen yang penting dalam kehidupan seseorang Muslim. Ia adalah pengakuan hamba terhadap kekuasaan Allah yang mutlak ke atas segala yang berlaku dan adalah bentuk pengabdian seorang hamba kerana hadirnya perasaan berhajat kepada Allah s.w.t.

Sementara itu doa adalah penggerak dalaman yang memberikan kekuatan, keyakinan, harapan dan keberkatan dalam apa jua amal perbuatan. Maka tidak hairan di dalam Islam setiap langkah sesuatu perbuatan, ada doa-doa tertentu yang digalak supaya diamalkan sebelum ataupun selepas melakukannya.
Kelebihan atau fadhilat doa itu pula amat besar dan banyak sekali. 

Melalui doa, keampunan dan rahmat diperolehi, dan melalui doa juga musibah dan kesusahan terhindar. Pendeknya, jika Allah menghendaki dan merestui doa hambaNya, tidak ada satu daya kuasapun yang dapat menghalangnya dan Allah tidak akan mensia-siakan keikhlasan orang yang berdoa itu.

Kalau dari erti kata lainnya doa ini seperti meminta sesuatu kepada Maha Pencipta. Tetapi dalam pada itu pernah tak kita terfikir waktu yang sesuai untuk kita berdoa. Mungkin ramai di antara kita mengatakan bila-bila waktu pun boleh sebab ALLAH itu Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Benar!!

Cumanya fikirkan sejenak kalau kita ingin meminta sesuatu kepada ibubapa kita pasti kita akan mencari waktu sesuai melihat ciri-ciri ibubapa kita terlebih dahulu kemudian baru meminta supaya  permintaan kita akan diterima. Tidaklah saya katakan yang ALLAH itu seperti ibubapa kita cumanya telah digariskan kepada kita tentang waktu-waktu yang sesuai untuk kita berdoa supaya I.ALLAH dimakbulkan doa kita.

Terkadang kita mungkin menrungut kenapa doa tak dimakbulkan dan saya kira ramai di kalangan kawan-kawan sering memberi respon dengan mengatakan 
"banyak sangat maksiat aku dah buat sebab tu lah.." "mungkin bukan masanya lagi ALLAH tahu yang terbaik untuk kita" "tak layak kot diri ini untuk meminta sedangkan penuh dengan dosa" "tidak bersungguh agaknya akuni dalam berdoa"

Saya kira cukup bagus respon-respon yang di beri sebab semuanya terpalit kepada diri sendiri. Cumanya baru-baru ini saya diingatkan dan dipesan oleh ATOK di kampung:

"kak ngah doa jangan pernah lupa, usaha-usaha juga... ingat waktu-waktunya, ALLAH itu dalam memakbulkan dia memilih hamba yang bersungguh-sungguh dengan doanya,datang tepat pada waktunya dan dalam menentukan hidup kita dia juga mengambil kira dengan kehendak kita."

Makanya pilihlah waktu yang tepat dalam berdoa untuk menunjukkan kesungguhan kita menghadap ILAHI pada waktu yang terpilih supaya doa kita di makbulkan. Boleh jadi selama hari ini doa kita tidak di makbulkan kerana waktu-waktu kita berdoa tidak kena pada waktunya.


Antara waktu yang dimakbulkan doanya (sumber ketika belajar di maahad dulu juga mendengar ceramah dari sheikh-sheik di mesir)

  • MALAM JUMAAT ATAU SIANGNYA
  • MALAM HARI RAYA AIDIL FITRI
  • MALAM HARI RAYA AIDIL ADHA
  • MALAM 10 MUHAMRRAM
  • MALAM NISFU SYA’ABAN
  • MALAM ‘LAILATUL QADAR’
  • MALAM SEPERTIGA MALAM YANG YANG AKHIR
  • KETIKA HENDAK BERBUKA
  • ANTARA AZAN DAN IQAMAH
  • PADA WAKTU KHATIB DUDUK ANTARA DUA KHUTBAH
  • SETELAH SELESAI SOLAT FARDHU
  • ANTARA ZOHOR DENGAN ASAR
  • SELEPAS KHATAM AL-QURAN
  • KETIKA MULA-MULA TURUN HUJAN TERUTAMA SELEPAS KEMARAU
  • SETELAH MELAKUKAN AMAL SOLEH
  • SELEPAS BERSEDEKAH KEPADA FAKIR MISKIN
  • KETIKA AYAM BERKOKOK
  • WAKTU DHUHA'
  • KETIKA SUJUD DIDALAM SEMBAHYANG
Waktu sepertiga malam, iaitu waktu terakhir, ketika orang lain nyenyak tidur. Allah s.w.t berfirman, maksudnya: “Mereka (para muttaqin) sedikit sekali tidur di waktu malam dan di akhir malam, mereka memohon ampun (kepada Allah).” (Adz-Dzariyat: 18-19)

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Rabb (Tuhan) kita turun di setiap malam ke langit terendah, iaitu ketika sepertiga malam terakhir, lalu Dia berfirman: Siapa yang berdoa kepada-Ku, Aku kabulkan. Siapa yang meminta kepada-Ku, Aku berikan kepadanya dan siapa yang meminta ampun kepada-Ku, Aku ampunkan untuknya.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bila di scan kembali banyak rupanya waktu yang dimakbulkan doanya namun banyak juga waktu itu kita lepaskan begitu sahaja tanpa kita hiraukan. Jadinya saya rasa dalam kita mengetahui adab untuk berdoa, waktu yang dimakbulkan berdoa juga tidak kurang pentingnya kalau kita bersungguh-sungguh ingin doa dimakbulkan. Oleh itu, kembali menjaga adab berdoa dan melaksanakan pada waktunya I.ALLAH doa anda akan dimakbulkan AMIN...




No comments:

Post a Comment