skema

Tuesday, June 12, 2012

mulut dan hati yang sukar...

bismillahirahmanirrahim,
Dalam fatrah imtihan ni ada sahaja perkara yang tidak kena berlaku. Terlalu banyak!!! Dan semuanya rasanya dari kesalahan sendiri. Sukar nak diungkapkan satu persatu perkara yang telah berlaku tapi apa-apapun hanya kemaafan sahaja yang mampu diungkapkan tulus dari hati untuk semua mangsa-mangsa saya. hehehe


Bercakap pasal kemaafan ini terlintas satu frasa dalam hati dan juga dalam kepala ini "mulut yang sukar meminta maaf [sayala tu!!!-maaf :( ] dan hati yang sukar memaafkan" inilah lumrah manusia kini. Kalau cuba dibentangkan kenapa sukar sangat nak meminta maaf dan kenapa sukar untuk memafkan pasti banyak alasan yang dilontarkan, bertubi-tubi sehingga  boleh buat satu fact topic "FACTOR RELATED TO  not being apologize and not forgiven" hehe (^_^)v


Bercakap dari sudut meminta maaf ini, banyak puncanya dan alasannya kenapa seseorang ini sukar untuk meminta maaf, tapi ketahuilah duhai manusia akan satu perkara. Hatta orang tua-tua kita pernah menyandarkan jika anak-anak tidak dididik untuk meminta maaf kelak membesar dengan membangga diri!!! wah~~ bahayakan?? tapi memang betul pun. Pernah dikatakan oleh psychologist jepun (tak ingat dah nama dia baca dalam majalah) 
"70% manusia merasakan tidak perlu meminta maaf adalah kerana EGO yang TINGGI berada dalam diri mereka yang merasakan mereka tidak bersalah dalam sesuatu hal tertentu dan merekalah orang yang kebanyakkannya mengalami kerugian dalam kemasyarakatan" 

 Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah tidak mengurangkan harta kerana sedekah. Allah menambah kebesaran (kehebatan) seseorang yang minta maaf dan meninggikan darjat orang yang tawaduk.” (Hadis riwayat Muslim
# Minta maaf kerana bersalah dalam konteks di atas – orang yang sombong menganggap minta maaf menandakan kelemahan lalu lebih baik meneruskan perkelahian daripada berdamai. Padahal, meminta maaf tandanya orang yang tawaduk dan suka kepada keharmonian hidup dalam masyarakat.
Seperti yang kita ketahui ALLAH itu MAHA PENGAMPUN lagi MAHA PENYAYANG dan seperti yang diriwayatkan oleh Baginda bahawa Allah amat menyukai sehingga menaikkan kehebatan orang yang MEMINTA MAAF.  Bukankah satu kebesaran sebenarnya kita meminta maaf kepada orang?? dan tidak akan jatuh maruah seseorang dengan meminta atas kesilapan SENDIRI... 





MAAFKAN TAK SILAP SAYA ??? (=_=)

Ini lagi satu masalah hati yang sering kali bergelumang dan bermain-main dalam hati manusia.  Ayat power selanjutnya dari soalan tu adalah NABI PUN MAAFKAN UMAT...INI KAN PULA MANUSIA..

Muak juga telinga ini mendengar orang membalas "itukan Nabi aku ni manusia biasa"  Kenapa kalau Baginda Nabi dan Utusan ALLAH?? bukankah dia itu contoh terbaik dan pemimpin kita yang harus kita contohi? kalau diberi skala dari 1-10 kita ini berhampiran dengan sifat Nabi, dimanahkah skala kita?? tidak mahukan kita menjadi yang ke 7 atau 8 setidak-tidaknya yang paling hampir dengannya??

Mungkin faktor utama sekali apabila seseorang itu sukar untuk memaafkan apabila wujud di dalam lubuk hati apa yang dinamakan ENCIK DENDAM!! (wooo ini sangat-sangat merbahaya). Dendam ini adalah perkara mazmumah yang menjadi punca hati kita gelap.. setiap hari kita memikirkannya bertambah besar tompok hitam itu didalam hati dan kemudiannya menyukarkan kita untuk melakukan banyak perkara-perkara mahmudah termasuklah memaafkan sesama insan.



Kalau kita seorang yang berpegang kepada KALIMAHNYA iaitu AL-QURAN pasti sahaja kita mempunyai sifat pemaaf yang tinggi didalam diri kita. Jika dikaji kembali sangat banyak ayat2NYA yang menyatakan betapa ALLAH itu MAHA PENGAMPUN dan MAHA MENGASIHANI. Tidak saya nafikan terkadang hati kita sukar untuk memaafkan kena pula pada orang yang sama dan sering kali melakukan kesilapan berulang.

Namun ketahuilah!! Pernah diriwayatkan, ALLAH pernah berkata kepada MALAIKATNYA sewaktu datang seorang hamba meminta ampun dan bertaubat kepadaNYA, DIA gembira dengan tindakan hambanya sehingga menceritakan kepada malaikat(malaikat kot..yang tak pernah buat maksiat) dengan berkata:
    "lihat hamba aku datang kepadaku dan meminta maaf atas kesilapannya betapa mulianya hambaku ini dan akan aku ampunkan dosanya" 

Kemudian sihamba ini kembali melakukan perkara maksiat lagi dan datang meminta maaf kembali dengan besungguh-sungguh,DIA kembali mengkabarkan berita gembira itu kepada malaikatnya lagi dengan berkata :
   " lihat hambaku ini pernah datang meminta ampun kepada ku kemudian melakukan kembali maksiat tetapi kali ini dia datang meminta ampun lagi kepada ku, aku gembira untuk dirinya dan akan aku berikan keampunan kepadanya"

begitulah seterusnya apabila hamba itu melakukan maksiat dan datang meminta maaf akan dikabarkan berita itu dalam keadaan gembira dan akan DIA maafkan walaupun berkali-kali hambanya MENGECEWAKANNYA!!!

   P/S * AMARAN!!!!- cerita ini tidak bermakna kita boleh suka2 hati buat maksiat and later on kita minta maaf macam tu je. Minta maaf itu haruslah bersungguh dengan niat tidak mengulangi maksiat tersebut dan maksiat yang lainnya. Cumanya ialah kita ini manusia biasa imannya turun naik dan sering teruji dengan maksiat yang makin bertebaran dan berleluasa tapi jangan amik mudah terhadap perkara meminta maaf dan kemaafan yang ALLAH berikan...

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [39:53]

Pernah satu waktu itu saya sukar untuk memaafkan seseorang dan saya merasakan sayalah orang yang rugi kerana orang itu tidak mempunyai apa2 perasaan pun terhadap perilakunya dan saya yang terfikir-fikir untuk berdendam dengan perangainya lalu saya hadiri ayah saya (penasihat peribadi) dan memberitahu apa yang saya rasakan dan responnya??? heheh


"kalau kak ngah yang tak nak maafkan itu tandanya HATI kak ngah yang bermasalah bukan dia" _deng!! (*_O)!!_ kena pada diri sendiri. tapi ada benarnya!!







makanya ayuh sama-sama kita didik diri kita dengan:

1)meminta maaf atas setiap perilaku kita yang kita rasakan salah samaada sengaja atau tidak, sedar atau tidak - bukan membazir masa dan tenaga pun dan bukan sukar pun dan bersungguhla meminta maaf bukan sambil lewa!!

2) memaafkan orang lain- lebih elok sebelum orang tu datang meminta maaf sebabnya hati kita juga yang akan gembira dengan memaafkan orang lain ini, hati jadi lebih tenang dan tenteram dan mendidik diri menjadi lebih penyayang.... (^_^)v


oh ye... terlupa!!meminta maaf ini tak khusus kepada jantina tertentu, sebab ramai yang kata lelaki ini lebih rileks dan tak perlu minta maaf nanti akan settle sendiri, tapi pengalaman sebenarnya banyak membuka mata saya bahawasanya lelaki ini lagi teruk dendam dan terasanya jika seseorang membuat kesilapan namun kemaafan amat mudah diperolehi dari golongan ini dengan masa la(kalau kesilapan besar sangat)...(^_^)v
dan yang perempuan pula?? vice versa... hehehe

wallhua'lam



No comments:

Post a Comment