skema

Sunday, February 10, 2013

still judge the book by its cover


Assalamualaikum, Wah~~ sungguh berhabuk dan boleh di bungkus dah blog nie.. ada gak 8 bulan tak update lansung.. ikutkan hati nak dibungkus dah blognya tapi ada kawan yang minta untuk diupdate juga.. maka aku gagahkan juga untuk update..semua gara-gara aku selalu key in dengan username yang salah.. selama ini aku ingat password yang salah…ala sengalnya kepala nieyh… (tua dah agaknya..hehe)

Bismillahirrahmanirrahim, maka hari ini aku terpanggil untuk mencalit blog yang berhabuk ini… ceritanya pendek sahaja….

Aku terbaca di dalam satu artikel di internet berkaitan seorang sheikH mengalunkan dan membacakan doa-doa dengan memuji kebesaran ALLAH sekaligus mendoakan kesejahteraan umat Islam amnya… dan yang menjadi tarikan dan rutin aku setiap kali membaca artikel ini adalah komen dari masyarakat… dan.. of coure mereka adalah orang yang aku kira terpuji, dan tinggi darjatnya pasti sahaja sejuk hati mendengarnya.. pasti sahaja bergenang air mata membaca bait-bait doanya dalam memuji ALLAH S.W.T.

Komen yang di lontarkan tidak sedikit pun terpalit yang negatif.. kelakar la plak en kalau ada komen negatif itu cari nahas namanya…

Dan kemudian aku teringat video yang pernah aku tonton dahulu berkaitan dengan niat seorang hamba ALLAH ini memanjatkan doa kehadrat illahi bagi memudahkan segala urusnya di dunia dan diakhirat, bagi memberkati dan merahmati kehidupannya dan umat islam lainnya di dunia dan di akhirat.. jikalau tidak aku ketahui orangnya (kiranya kalau aku dengar sambil pejam mata) mahu juga aku mengangis mendengar bait-bait doanya.. (tapi sedih juga la dalam hati ini)..

Namun yang lebih menyedihkan bila terdapat majoritinya pengomen kentar melontarkan pandangan negatif terhadap doa yang diberikan.. hanya kerana dia seorang yang hidupnya bukanlah pendakwah…. Penampilannya yang tidak berserban,berjubah…. Dan hidupnya bukanlah seorang yang pandai melontarkan ayat-ayat suci al-quran dan hadis, dan juga hidupnya mungkin bergelumang dengan masalah publisiti dunia… maka doanya di perlekehkan, dipersendakan, dan dicaci makikan… PERLUKAH??  

Rasulullah s.a.w dikatakan pernah bersabda: ‘ doa adalah senjata orang mukmin’. Dan dalam kesempatan yang lain Baginda bersabda: ‘Doa adalah inti Ibadah. ‘

Baiklah tolak tepila kemungkinan orang itu bukanlah seorang mukmin tapi setidak-tidak2nya dia adalah seorang muslim yang sama seperti kita. Jangan di pertikaikan ibadahnya kerana hanya ALLAH  yang MAHA MENGETAHUI, boleh jadi ibadah dia jauh lebih baik dari kita. Tetapi doa itu senjata KITA SEMUA ORANG MUSLIM… kenapa kita memusnahkan senjata muslim yang lainnya??

Bersangka baiklah terutama sekali terhadap ibadah yang dilakukan oleh orang muslim. Setidak-tidaknya dia tidaklah bongkak dengan dirinya kerana harus diingatkan mereka yang tidak berdoa itu adalah ORANG YANG BONGKAK DI ATAS MUKA BUMI INI. Dia masih mempunyai keimanan bahawa ALLAH itulah tempat pergantungan.

dan jangan pertikaikan yang orang tu nampak ikhlas,yang ini nampak sangat tak ikhlas...cari publisiti... harus di ingatkan hatta NABI MUHAMMAD S.A.W sendiri tidak mampu menentukan KEIKHLASAN umatnya inikan pula kita sesama umat... jangan bodoh sombong (orang bodoh tak semestinya sombong, tapi orang sombong{mempertikaikan doa orang lain} pastinya bodoh) menentukan keikhlasan ibadah seseorang..

Maka ingatlah dari segi menilai manusia ini terutama ibadah dan perilakunya dalam melaksanakan tanggungjawabnya  sebagai seorang muslim, kita sebagai muslim yang lainnya  harus WAJIB bersangka baik dan juga mendoakan yang terbaik…

Bait kata JANGAN LIHAT SIAPA YANG BERKATA TAPI LIHATLAH APA YANG DIPERKATAKAN mungkin boleh diguna pakai dalam konteks ini. And please people DON’T JUDGE THE BOOK BY ITS COVER.. lapuk la cara tu… buku medic atok aku pun yang kulit dia dah lusuh buruk tu pun banyak gila kegunaan dia.. seriously dan aku rasa banyak juga ilmu masih tersurat dalam buku tu… (^_^)v

No comments:

Post a Comment